خداحافظی اکالیپتوس و کاج تهران با طبیعت سمنان

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان گفت: توزیع درخت اکالیپتوس و کاج تهران از چرخه توسعه فضای سبز شهری استان سمنان خارج شد.

علی‌نقی حیدریان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس استان سمنان، درخت اکالیپتوس را با تمام مزیت‌هایش ازجمله سریع‌الرشد بودن و تولید چوب، برای شهرهای استان سمنان که از اقلیم خاص آب و هوایی برخوردار هستند، نامناسب دانست.

وی مقاوم‌ نبودن درخت اکالیپتوس مقابل سرما را از دیگر دلایل توزیع‌ نشدن این درخت در شهرهای استان سمنان یاد کرد و افزود: در سرمای سال گذشته شاهد بودیم که این‌ گونه بر اثر خشک‌شدن چهره شهر را دگرگون کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان گفت: درخت اکالیپتوس به‌اندازه ارتفاع خودش ریشه در زمین دارد و این مهم نیز مضراتی برای دیوار ساختمان، موزاییک کف حیاط و لوله‌ها و چاه‌های فاضلاب ایجاد خواهد کرد؛ ضمن اینکه بر اثر سریع‌الرشد بودن این درخت شاهد مشکلاتی در تیر و سیم برق خیابان‌ها و معابر بودیم.

وی افزود: درخت کاج تهران نیز به دلایلی چون از ته‌کردن خاک و مانع از رشد گل و گیاه و سبزی شدن از چرخه توزیع در داخل شهرهای استان خارج و جای این دو درخت، درختانی چون کاج مشهد و زیتون تلخ جایگزین شدند.

حیدریان گفت: کاج مشهد با برخورداری از طراوت و شادابی خوب از سال ۹۷ و هم‌زمان با هفته منابع طبیعی بین مردم توزیع می‌شود و زیتون تلخ هم به لحاظ زیبایی آن که دارای خزانی زیبا و چتری بودنش است، امسال توزیع شد.

وی گفت: درخت اکالیپتوس به خاطر سریع‌الرشد بودن و صرفه اقتصادی در تولید چوب درختی بسیار سودمند و مفید در مزارع و مناطق خارج از شهرها خواهد بود.