طرح مدیریت آسیب‌های اجتماعی محله محور در استان سمنان اجرا می‌شود

استاندار سمنان گفت: طرح مدیریت آسیب‌های اجتماعی محله محور در استان سمنان عملیاتی و اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، محمدرضا خباز در حاشیه جلسه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح مدیریت آسیب‌های اجتماعی محله محور در استان سمنان اجرا می‌شود.

وی بررسی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اجرای این طرح دانست و افزود: این مشکلات متناسب با وضعیت هر محله و منطقه استان سمنان بررسی و پیگیری می‌شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه شناسایی و رصد آسیب‌های اجتماعی گامی مؤثر در راستای رفع و کاهش آن به شمار می‌رود اذعان کرد: مشکلات اجتماعی به‌راحتی قابل‌حل است و باید برای رفع آن دغدغه داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه همه راه‌حل‌ها وابسته به پول و بودجه نیست خاطرنشان کرد: باوجود کمبود نقدینگی باید به دنبال راه‌های کم‌هزینه با میزان نفوذ و اثرگذاری بالا باشیم.

خباز با بیان اینکه اگر آسیب‌های اجتماعی تبدیل به دغدغه و درد شود حتماً راه‌حلی برای آن پیدا می‌شود که تأثیر خوبی بر جامعه هدف می‌گذارد، افزود: دولت از طرح‌های فرهنگی کم‌هزینه به‌ویژه طرح مدیریت آسیب‌های اجتماعی محله محور حمایت می‌کند.

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار قرار دارد افزود: مدیریت اجتماعی باید به‌صورت مردمی اداره شود و دولت نیز در این خصوص تمهیدات ویژه‌ای داشته باشد.

۸ چالش جدی مدیریت آسیب‌های اجتماعی را در استان سمنان با مشکل روبه‌رو کرده است

امیر بینایی اظهار داشت: موضوع آسیب‌های اجتماعی بسیار جدی است که مثل موریانه پایه‌های جامعه و خانواده‌ها را می‌خورد و نابود می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم کاهش دامنه هدف در آسیب‌ها و معضلات اجتماعی خاطرنشان کرد: امروزه جوانان و نوجوانان زیادی در توطئه‌های دشمنان در حوزه مسائل فرهنگی مورد هدف قرار دارند که باید این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشیم

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با بیان اینکه موضوعان اجتماعی تنها در بستر اجتماعی بررسی می‌شود و نباید برای رفع این مشکلات از دیدگاه سیاسی آن را بررسی کنیم، افزود: عده‌ای از سودجویان برخی از مشکلات و اختلاف‌نظرهای سیاسی را به حوزه فرهنگ و تمدن کشور مرتبط می‌کنند و اذهان عمومی را نسبت به مسئله اصلی فرهنگ منحرف می‌کنند.

بینایی با اشاره به ۸ چالش جدی در حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: عدم وجود ادبیات مشترک و واحد، عدم وجود مرکز فرماندهی و ستاد راهبری واحد و وجود آمارهای متناقض و غیرقابل اتکا در حوزه فرهنگ عمومی ازجمله مشکلاتی است که در این خصوص اثرگذار است.

وی افزود: عدم وجود یک سیستم تحلیل و پایش اطلاعات و آمار، عدم وجود یک برنامه جامع و فراگیر، کمبود یک سیستم نظارت و کنترل و راه‌حل‌های شکلی در کاهش آسیب‌ها و عدم توجه محتوایی از دیگر چالش‌های اساسی این بخش به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همچنین اذعان کرد: عدم اختصاص اعتبار کافی در استان سمنان مدیریت آسیب‌های اجتماعی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان