۳سایت گردشگری عشایری در استان سمنان ایجاد می‌شود

مدیرکل امور عشایری استان سمنان، از وجود ایلات و طوایف عشایری مختلف در این استان به عنوان یک ظرفیت مهم گردشگری نام برد و گفت: امسال سه سایت گردشگری عشایر در استان سمنان عملیاتی می‌شود.

حمیدرضا حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان با اعلام این خبر اظهار کرد: ۳۲ نقطه در استان سمنان برای ایجاد کمپ‌های گردشگری عشایری شناسایی شده که امسال برای برپایی سه کمپ آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی با اشاره به جاذبه‌های متنوع در زندگی و زیست عشایری افزود: این کمپ‌ها هم در مناطق قشلاقی و هم مناطق ییلاقی استان ایجاد خواهند شد.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان، با بیان اینکه جامعه عشایری از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار است تصریح کرد: بسیاری از مردم علاقمند هستند که یک شب را در سیاه‌چادرهای عشایری بگذرانند و ضمن استفاده از تولیدات لبنی عشایر، زندگی عشایری را عملا تجربه کنند و این ظرفیت خوبی است که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تولیدات لبنی و خوراکی عشایر از سلامت بالایی برخوردارند خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر در بسیاری کشورها و از جمله در جامعه ما ذائقه‌ها به سمت استفاده از مواد غذایی سالم و محلی و ارگانیک رفته و همین فرصت خوبی است که برای تقویت اقتصاد عشایر از این فرصت‌ها استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه جاذبه‌های جامعه عشایری محدود به سیاه‌چادر و فرآورده‌های لبنی نیست گفت: صنایع‌دستی زنان عشایر استان از تنوع بالایی برخوردار است و حدود ۳۵درصد صنایع‌دستی استان سمنان توسط زنان عشایر و روستایی تولید می‌شود لذا ایجاد کمپ‌های گردشگری بازار خوبی برای عرضه این صنایع‌دستی متنوع و پرمخاطب است .

وی ادامه داد: ایجاد یک بازار دائم و فروش بی‌واسطه این محصولات انگیزه زنان عشایر استان را نیز برای تولید بیشتر در این حوزه بیشتر می‌کند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان، با بیان اینکه عشایر استان سمنان ۳۲ قلم فرآورده لبنی از شیر درست می‌کنند افزود: تولید این همه فرآورده با کیفیت لبنی و تعدد مشتقات شیر در بین عشایر کشور کم‌نظیر بوده و از ویژگی‌های بارز جامعه عشایری استان و خصوصا ایل سنگسر است.

این دکترای دامپزشکی از برنامه‌ریزی امور عشایری استان برای برندسازی چندقلم از فرآورده‌های لبنی عشایر استان خبر داد و گفت: برای اولین گام چهار محصول عشایری هدفگذاری شده که به‌صورت شیک و درخوری عرضه شوند. ضمن اینکه برای عرضه گوشت بره سنگسری نیز در تلاشیم اقداماتی انجام دهیم که در گام اول یک واحد عرضه در پایتخت ایجاد و موظف شده که به طور مستقیم گوشت خود را از عشایر استان تامین و با همین نام در تهران عرضه کند.

وی با بیان اینکه مواد لبنی عشایر استان بدون هرگونه ماده افزودنی عرضه خواهند شد اضافه کرد: استان سمنان از کسانی که در این بخش سرمایه‌گذاری کنند حمایت خواهد کرد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان