مصاحبه‌ای با مهران امیدیان

اجرای زنده موسیقی ارکستر نغمه‌پردازان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ به رهبری مهران امیدیان و در سالن سینما هلال سمنان به روی صحنه رفت.

مهران امیدیان در سال ۱۳۷۰ در سمنان متولد شد. او اکنون با مدرک کارشناسی موسیقی از دانشگاه تهران مدرس، نوازنده تار، آهنگساز و تنظیم‌کننده است.

ارکستر نغمه‌پردازان فرصتی فراهم کرد تا با مهران امیدیان گپ و گفتی داشته باشیم.

از جدیدترین فعالیتتان شروع کنیم که به تازگی در اجرای زنده موسیقی ارکستر نغمه‌پردازان، به عنوان رهبر گروه ظاهر شدید. گروه نغمه‌پردازان چگونه متولد شد؟ 
ایده تشکیل ارکستر از سالها قبل در ذهن بنده و برادرم شکل گرفته بود اما با توجه به اینکه بنده در آن سال‌ها در تهران دانشجو بودم و همزمان مشغول همکاری در پروژه های مختلفی شده بودم، فرصت این کار پیش نیامده بود تا اینکه در اوایل تابستان سال گذشته مقدمات تشکیل ارکستر را فراهم کردیم.

بازتاب‌های این اجرا را چطور ارزیابی می‌کنید؟
خدارا شکر اجرای ارکستر بازتاب بسیار خوب و مثبتی داشت. با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف ما به کارگیری نسل جوان و استفاده از توانایی‌های آنها بود؛ درست بعد از اجرا، شاهد ابراز لطف، محبت و قدردانی خانواده‌های این عزیزان بودیم. جدا از آن، مردم فهیم شهر سمنان نیز استقبال خوبی از کار داشتند و نتیجه همانی شد که مورد نظر ما بود. بدون اغراق می‌توان گفت در سالهای اخیر، اجرای ارکستر نغمه‌پردازان شاید اولین کنسرت ایرانی شهر سمنان بود که در یک سالن با ظرفیت بیش از ۸۰۰ نفر اجرا شد.

به ترکیب بسیار جوان گروه اشاره کردید، آیا استفاده از این همه نیروی جوان در کار، ریسک نبود؟ 
ریسک؟! ما برای انتخاب نوازندگان از همان ابتدا اصل «سطح توانایی» نوازنده‌ها را در نظر گرفته بودیم، نه سن و سال. شما اگر نگاه کنید می‌بینید سالها در ارکستر سمفونیک تهران و یا در ارکسترهای خارج از کشور، نوازنده کنتر باس ۷۵ ساله در کنار نوازنده هورن ۱۸ ساله قرار میگیرد و هر یک کار خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند. حتی یک نوازنده ۱۴ ساله، سولیست یک ارکستر بزرگ می‌شود. البته قرار نیست ما خودمان را با ارکسترهای دنیا مقایسه کنیم؛ اما کوچکترین عضو ارکستر ما یک دختر خانم ۱۳ ساله و نوازنده ویلن بودند و جالب هست بدونید که ایشون ۶ سال هست که موسیقی کار میکنن و علاوه بر اون همه‌ی تست‌های لازم برای ورود ایشون به ارکستر توسط برادرم صورت گرفته‌بود. ما نمی‌توانیم به صرف اینکه افراد سن کمی دارند از ورودشان به ارکستر جلوگیری کنیم. اتفاقاً به نظر من پتانسیل اصلی ما برای فعالیت‌های حرفه‌ای‌تر در آینده همین نوازنده‌های جوان هستند که باید به آنها بها داد و بستری برای فعالیتشان مهیا کرد. ما با تمام وجود پای این اصل ایستادیم.

برادر شما، محسن امیدیان، نیز در این ارکستر به عنوان کنسرت مایستر حضور داشت. حضور ایشان چقدر در کار حرفه‌ای شما موثر بود؟
همانطور که اشاره کردم در اصل برادرم محرک اصلی بنده در این پروژه بودند. ایشان با توجه به تجربیاتی که به واسطه نوازندگی در چند ارکستر بزرگ داشتند؛ مهمترین راهنمای بنده بودند. از انتخاب قطعات گرفته تا انتخاب نوازندگان بر اساس سطح دشواری قطعات. جالب است بدانید بنده با اینکه دوره رهبری ارکستر را نزد استاد نادر مشایخی گذرانده بودم، ولی قرار نبود به عنوان رهبر ارکستر حضور داشته باشم ولی بنا به پیشنهاد و اصرار برادرم این کار را پذیرفتم. در توجیه این پیشنهاد هر بار که صحبت پیش میامد به من می‌گفت: «تجربه خوبیه، به یک بار امتحان می ارزه!». برادرم البته شش سال از بنده بزرگتر هستند اما همیشه مشوق من بودند و ما در اکثر کارها در کنار هم هستیم.

ایا همه نوازندگان بومی بودند؟
خیر؛ به دلیل نبود بخشی از گروه‌های سازی در شهر سمنان، ما مجبور شدیم برخی از نوازندگان را از شهرهای دیگر دعوت کنیم. به طور مثال در بخش سازهای بادی، متأسفانه در شهر سمنان تقریبا هیچ نوازنده‌ای که طبق استانداردهای بین المللی توانایی نواختن ساز از روی نت را داشته باشد وجود ندارد. صرف نظر از در دسترس نبودن نوازندگان مهمان جهت حضور در تمرین‌ها، دعوت از این عزیزان برای ما بسیار پر هزینه هم بود. اتفاقاً یکی از اهداف ما در آینده، برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان سازهای بادی است که انشالله در آینده بتوانیم در این بخش هم خودکفا باشیم.

با توجه به اینکه تعدادی از نوازندگان شما در این ارکستر خانم بودند، شما جایگاه زنان‌ را در موسیقی استان چطور ارزیابی می‌کنید؟
ما در آموزشگاه‌های موسیقی شاهد حضور پررنگ بانوان هستیم و اگر از حق نگذریم بنا به حوصله و وقتی که صرف یادگیری می‌کنند بعضا موفق هم هستند. امیدوارم در آینده شاهد درخشش هرچه بیشتر بانوان استان در صحنه‌های موسیقی باشیم.

آیا ممکن است اجرای ارکستر نغمه‌پردازان دوباره تکرار شود؟
در رابطه با ادامه فعالیت ارکستر باید عرض کنم ما در دو ماه اخیر، ضمن تمرکز روی تمرینات ارکستر، مشغول چیدمان رپرتوار جدید برای پروژه جدید بودیم که تا حدودی هم آماده شده. قطعاً ارکستر نغمه‌پردازان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و تلاش دارد برخی کم و کاستی‌های احتمالی در ابعاد مختلف اجرای نخست را در کارهای بعدی به حداقل برساند.

از نقطه قوت و ضعف این ارکستر و اجرا به چه چیزی می‌توانید اشاره کنید؟
ما در این اجرا به واسطه تهیه کننده‌ای که در نظر گرفته بودیم تقریبا هیچ مشکل و مانعی نداشتیم. در همین جا، تشکر می‌کنم از جناب آقای هادی شهرو که با روی باز تهیه‌کنندگی کار را پذیرفتند. اداره ارشاد هم با فراهم کردن امکان استفاده از تالار آفتاب سمنان جهت تمرین‌های ارکستر مسیر را برای ما هموارتر کردند و تشکر می‌کنم از جناب آقای دلارام و سرکار خانم رجبی معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان.

به نظر شما مهران امیدیان را باید با عنوان نوازنده بشناسیم یا رهبر ارکستر؟ 
در حال حاضر بنده خود را یک فراگیر موسیقی میدانم و احساس میکنم موسیقی اقیانوس بی‌انتهایی است که هرچه جلوتر میروی عمیق‌تر میشود. در این ایام بیش از پیش نیاز به یادگیری دارم و جدا از تعارفات معمول خودم را نه نوازنده میدانم و نه رهبر ارکستر.

در قدم بعدی، مهران امیدیان در کدام نقطه‌ خواهد ایستاد؟
قدم بعدی بستگی به چیدمان ارکستر و رپرتوارهای اجرایی دارد؛ ولی بنده تمایل دارم نوازنده باشم. همچنین سعی می‌کنیم موسیقی علمی و آکادمیک را بیش از پیش ترویج بدهیم و نوازنده‌هایی توانا از هر حیث، پرورش دهیم تا  شاهد رشد استعدادهای بیشتر باشیم و تعداد ارکسترها و گروه‌ها در سمنان بیشتر شوند.

و سخن دیگر؟
از همه دوستان و نوازندگان عزیز به خصوص نوازندگان با سابقه جناب آقای وحید نجم‌الدین، سامان رهبر، نیلوفر صالحیان و همچنین خوانندگان محترم، آقای محمد قدرتی و محمد ذاکر کمال تشکر را دارم و نیز آرزو دارم مردم عزیز ما بیشتر به سمت موسیقی های فاخر روی آورند و جامعه ما فاقد فقر فرهنگی و هنری باشد و خشکسالی فرهنگی نداشته باشیم.