سمنان با “آیین های شاد” به پیشواز بهار می رود

نشست هم اندیشی پیرامون جمع بندی برنامه های جشنواره استقبال از بهار و جشنواره نوروزگاهی در سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان برگزار شد.
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سمنان، سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان گفت:جلسه هم اندیشی پیرامون جمع بندی برنامه های جشنواره استقبال از بهار و جشنواره نوروز گاهی با حضور حمید دوست محمدی مدیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان ،محمد قاسمی سرپرست سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری ، محمود دارایی مدیر گردشگری شهرداری سمنان ،فاطمه صیاد طوری و افشین احسانی کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان برگزار شد.
عباس بابایی در این جلسه با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر و شهردار سمنان نسبت به برگزاری با شکوه تر جشنواره استقبال از بهار و جشنواره نوروزگاهی از سال گذشته تاکید کردند، اظهار داشت: این جلسه جهت برنامه ریزی و جمع بندی پیرامون جشنواره اسقبال از بهار و جشنواره نوروزگاهی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .
وی در ادامه این جلسه با بیان اینکه نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده ایران باستان بوده و برگزاری جشن نوروز نیز فرصت مغتنمی برای معرفی آداب‌ورسوم گذشتگان ما است.اظهار کرد: حفظ و پاسداری از میراث فرهنگی، احیا و ماندگاری سنت‌ها ، آئین‌های نوروزی سمنان ،ایجاد فضای شاد و مفرح برای شهروندان از جمله اهداف برگزاری این جشنواره ها می باشد.
این مقام مسئول اعلام کرد:جشنواره استقبال از بهار از ۱۶ اسفند ماه با آیین باغ گشت به همراه بازدید از باغ گل نرگس در سمنان که گل نرگس جایگاه ویژه ای در فرهنگ کهن شهر سمنان دارد کلید خواهد خورد.
بابایی طی این جلسه بیان کرد: مراسم آیینی و سنتی نوروز خوانی از جمعه ۱۷ اسفند ماه همزمان با میلاد با سعادت امام محمد باقر آغاز خواهد شدو این آیین طی چند روز در مناطق مختلف سطح شهر سمنان اجراء و تا آغاز بهار ادامه خواهد داشت.
سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان در این جلسه خاطر نشان کرد: جشنواره سمنو پزان از جمعه ۱۷ اسفند ماه بعد از آیین نوروز خوانی در محوطه زیبا و تاریخی شورای اسلامی شهر سمنان در راستای آشنایی شهروندان با آداب و رسوم کهن و آشنایی با فرآیند پخت سمنو برگزار می شود.
عباس بابایی در ادامه افزود: در حاشیه آیین سمنو پزان غرفه های مشاغل سنتی مرتبط با ایام نوروز در راستای حفظ، احیاء و نیز تداوم فعالیت مشاغل و ارزش های بومی و سنتی و همچنین آشنایی فرزندان با این مشاغل و غرفه های خانه خلاقیت ویژه کودکان برپا می شود.
وی با بیان اینکه جشنواره موسیقی محلی نوروزگاهی با عنوان “سمنی نورو۲” رادر بهار ۹۸ خواهیم داشت، گفت: در این آیین از ظرفیت موسیقی محلی استان و استان های همجوار استفاده خواهد شد.
بابایی در ادامه یادآور شد: در ایام نوروز، اتوبوس‎های گردشگری نیز همانند سال گذشته راه‌‎اندازی می شوند تا اماکن گردشگری و تاریخی شهر سمنان را به مسافران و شهروندان معرفی کنند.