جاهای دیدنی سمنان

سمنان یکی از استان‌های کویری کشور محسوب می‌شود. با شنیدن اسم این استان همه یاد هوای گرم و کویر لوت می‌افتند. اما در دل این منطقه از جنگل ابر تا کویر، تضاد زیبایی وجود دارد که می‌توان شاهد آن بود. همچنین وجود آثار تاریخی و قدیمی شهر سمنان به اعتبار گردشگری این منطقه جلوه ویژه‌ای داده است. اگر علاقه به دیدن جنبه های مختلف طبیعت را در کنار تاریخ در یک مکان دارید، با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی جاهای دیدنی سمنان برویم.

جاذبه های شهر سمنان

شهر سمنان بین رشته کوه البرز و دشت کویر قرار دارد. این شهر در فاصله ۲۶۰ کیلومتری سمنان و در مسیر مشهد قرار گرفته است. از نظر کاربران پته، جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر سمنان شباهت بسیاری با شهر یزد و کرمان دارد. معروف‌ترین جاذبه های سمنان به شرح زیر است.

دروازه ارگ سمنان


یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی سمنان دروازه ارگ است. این دروازه که در سفر ناصرالدین شاه به مشهد ساخته شد، نماد شهر سمنان است. ساختمان اصلی دروازه ارگ از آجر ساخته شده و ارتفاع ۷ متری دارد. وجود کاشی‌کاری‌های سبز و زرد و نقش و نگاره‌های سنتی ایرانی به این محل زیبایی بیشتری بخشیده است.

مسجد جامع سمنان

در زمان خلافت حضرت علی(ع) ایشان دستور ساخت هزار و یک مسجد را در سراسر دنیا داد. مسجد جامع سمنان هم در آن زمان بنا شد. البته این مسجد در طول سالیان بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و مناره‌های بلند آن که شکوه مسجد را بیش از پیش کرده متعلق به دوران سلجوقیان است. صحن بزرگ و زیبای مسجد و عظمت خیره کننده آن از دیگر وجوه جذاب این بنا است.

بازار سمنان

یکی از بناهای تاریخی متعلق به دوران قاجار، بازار سمنان است. این بنا ۱۸۰ سال پیش و به طول ۱۶۰۰ متر برای مبادله کالا در سمنان ساخته شد. سبک بازار مانند شهرهای کویری از دیوارهای خشت و گلی و گنبدی شکل است و جلوه زیبایی دارد. در این بازار امروزه همچنان مغازه‌ها مشغول فعالیت‌اند و سوغات شهر سمنان را در این بازار خواهید یافت.

بازار مرده‌ها

در موازات بازار سمنان، بازار مرده‌ها یا بازار شیخ علاءالدین وجود دارد. این بازار که به گورستان باستانی سنادر ختم می‌شد، محل تشییع مردگان بود و به بازار مرده‌ها شناخته شده است. این بازار به دوره ایلخانی برمی‌گردد و در زمان قاجار و همزمان با ساخت بازار سمنان مرمت شده است.

خانه ترابی

یکی از عمارت‌های دوران قاجاریه که به تازگی مورد مرمت قرار گرفته و بازدید از آن امکان پذیر شده، خانه ترابی است. این خانه با معماری به سبک دوران صفویه ساخته شده و اتاق پنج دری و شاه نشین آن از زیباترین قسمت‌های بنا است. همچنین وجود ساباط‌ها در این خانه رهگذر کوچه را آسان‌تر به این محل هدایت می‌کرد. ساباط (سابات) در گذشته بر روی معبر کوچه‌های شهرهای کویری ساخته می‌شد و در تابستان با ایجاد سایه محل عبور و مرور را خنک‌تر می‌کرد.

خانه کلانتر

خانه کلانتر یا عمارت بادگیر از دیگر جاذبه‌های سمنان متعلق به دوران قاجار محسوب می‌شود. این عمارت ۲۴۰۰ متری با ۱۷ اتاق یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر سمنان محسوب می‌شود. در حال حاضر در این عمارت یک رستوران وجود دارد که با بازدید از آن می‌توان غذاهای سنتی این شهر را نیز امتحان کرد. وجود دو بادگیر بزرگ در این عمارت شباهت آن را به عمارت های شهر یزد بیش از پیش کرده است.

موزه مهر و سکه کومش

در سال ۱۳۹۲ یک موزه تخصصی در مورد پول و مهر در شهر سمنان بازگشایی شد. در این موزه پول‌های اولیه، سکه، اسکناس، سفته، برات، ابزارهای نگهداری پول و مهرهای باستانی نگهداری می‌شود. این موزه برای علاقه‌مندان به تاریخچه پول ایران تا به امروز مناسب است.

جاذبه های طبیعی سمنان

در کنار جاذبه‌های تاریخی شهر سمنان در شهرهای دیگر استان مانند شاهرود و گرمسار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی را می‌توان دید. بیشتر جاذبه‌های طبیعی این استان در حوالی این دو شهر قرار دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

جنگل ابر شاهرود

بدون شک زیباترین جاذبه استان سمنان، جنگل ابر شاهرود است. این جاذبه طبیعی که حاصل تقابل جنگل‌های هیرکانی مازندران و کویر سمنان است در روستای ابر نزدیکی شاهرود قرار دارد. جنگل ابر پوشش سرسبزی دارد و مناسب کمپینگ و دیدن زیبایی طبیعت است. قدم زدن در کنار ابرها و دیدن شکوه این منطقه شما را مسحور زیبایی خواهد کرد.

تنگه داستان مجن

یکی از زیباترین آبشارهای اطراف شاهرود که در دره مجن قرار دارد، آبشار تنگه داستان مجن است. این آبشار با ارتفاع ۱۲ متر و با حجم بالا صدایی مخوف را در دالان های دره و مسیر منتهی به آبشار ایجاد می‌کند و جاذبه خاصی دارد. تنگه داستان را بهتر است در تابستان دیدن کنید چرا که این مکان در دیگر فصل‌های سال سرد و صعب العبور است. صخره نوردی از تفریحات محبوب این منطقه محسوب می‌شود.

پارک ملی کویر

یکی از مناطق حفاظت شده سمنان که برای ورود باید مجوز اداره محیط زیست را داشته باشید، پارک ملی کویر است. بخش عمده این پارک در گرمسار قرار دارد و این پارک در اصفهان، قم و تهران نیز قرار گرفته است. مناسب ترین راه دسترسی به این پارک شهر گرمسار است. در این پارک گونه‌های جانوری در معرض انقراض مانند یوز ایرانی زندگی می‌کنند و این مکان برای کشور ما بسیار حیاتی و مهم است.

کویر ریگ جن

یکی از عجیب‌ترین جاذبه های استان سمنان کویر ریگ جن است. این منطقه تا سال‌ها بدون بازدید بود و مردمان منطقه به آن کویر ارواح می‌گفتند. در طول سالیان بسیاری از کویرنوردان تلاش کردند تا وارد ریگ جن شوند اما فرم باتلاقی این کویر و گیر افتادن در شن و ماسه این امکان را از آنها سلب می‌کرد. در سال ۱۳۷۶ علی پارسا کویرشناس مقیم آمریکا با خودرو به دل این کویر مرموز زد و از آن سال به بعد این کویر بیشتر مورد توجه کویر دوستان قرار گرفت. برای بازدید از این کویر حتما به همراه آشنا به منطقه و گروه دارید و به تنهایی رفتن این کویر کاری بسیار خطرناک است.

کلام پایانی

از دل کویر تا جنگل های پر باران، سمنان جایی برای دیدن عجایب در کنار یکدیگر است. منطقه‌ای که در چهارفصل سال جایی برای بازدید دارد. تجربه شما از گردش در سمنان چه بوده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.