اخاذی و جرائم متعدد سایبری با تصاویر خصوصی زن سهل‌انگار سمنانی

رئیس پلیس فتا استان سمنان از دستگیری یک مجرم که با انتشار تصاویر خصوصی یک کاربر زن سمنانی دست به کلاهبرداری و اخاذی در فضای سایبری می‌زد خبر داد.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان، سرهنگ حسین صادقی بیا اعلام این خبر اظهار کرد: با گسترش قابلیت‌های فضای‌ مجازی به خصوص در حوزه شبکه‌های اجتماعی، شاهدیم برخی کاربران بدون در نظر گرفتن تهدیدات این حوزه اقدام به اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی خود از جمله تصاویر شخصی می‌کنند که این امر تاکنون منجر به تشکیل چندین پرونده در پلیس فتا استان شده است.

وی اضافه کرد: در یکی از پرونده‌های تشکیل شده در این پلیس، یک متهم با سوء‌استفاده از تصاویر پرفایل شاکیه اقدام به ایجاد پروفایلی جعلی با مطالب کذایی کرده و با این ترفند اقدام به اخاذی و کلاهبرداری در فضای مجازی می‌کرد.

وی افزود: در پی وصول یک فقره پرونده با موضوع انتشار و سوءاستفاده از تصاویر خصوصی در فضای مجازی از دادسرای مرکز استان، مراتب برای رسیدگی در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا استان سمنان تصریح کرد: این فرد با بهره‌گیری از اطلاعات و تصاویر شخصی پروفایل شاکیه دست به ایجاد پروفایلی جعلی با مطالب کذایی کرده و از این طریق، با ارتباط‌ گیری با سایر کاربران به کلاهبرداری و اخاذی اقدام می‌کرد.

وی با اشاره به پیگیری‌های شاکی این پرونده و اقدام به موقع پلیس گفت: در نهایت با اقدامات تخصصی انجام پذیرفته، متهم شناسایی با هماهنگی مقام قضایی در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.

سرهنگ صادقی، حفظ حریم خصوصی و عدم اشتراک‌گذاری مطالب مهم در شبکه‌های اجتماعی را یک اصل برشمرد و خاطرنشان کرد: عدم رعایت این اصل می‌تواند زمینه‌های سوءاستفاده از اطلاعات کاربر را برای مجرمان سایبری فراهم آورد و حتی مشکلات فراوانی برای آنها به وجود آورد.

رئیس پلیس فتا استان سمنان با بیان اینکه در این پرونده، متهم با سوء‌استفاده از مطالب منتشره شده از سوی شاکیه جرائم سایبری متنوعی را مرتکب شده بود، گفت: کاربران فضای سایبر همواره باید این نکته را مدنظر قرار دهند که به هیچ عنوان خود زمینه ساز وقوع جرم در فضای مجازی نباشند و بدانند هر مطلبی که توسط کاربران منتشر یا به اشتراک گذاشته می‌شود می‌تواند توسط کاربران دیگر کپی و در نهایت مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

به گفته وی انتشار عکس، فیلم، مشخصات کارت بانکی و مطالب خصوصی و مهم کاربر در شبکه‌های اجتماعی یک اشتباه بزرگ است که به راحتی می‌تواند از سوی مجرمان سایبری مورد سوء استفاده قرار گیرد.

سرهنگ صادقی تاکید کرد: هر چه اطلاعات مهم و محرمانه کاربر در فضای سایبر یا شبکه‌های اجتماعی کمتر انتشار یابد به همان اندازه امنیت وی بیشتر و احتمال سوءاستفاده مجرمان سایبری نیز کمتر خواهد بود.