گردشگری روستایی حلقه مفقوده اشتغال پایدار در سمنان

سمنان- ایرنا- توجه به گردشگری روستایی به دلیل وجود اقلیم متفاوت و جاذبه های منحصر به فرد در سمنان به اعتقاد کارشناسان حلقه مفقوده در اجرای طرح های اشتغال محور است که باید برای تحقق این امر مهم در صنعت گردشگری این استان برنامه ریزی اصولی صورت گیرد

به گزارش ایرنا، حس خوب زندگی در روستا و صرق دقایقی از عمر در طبیعت ، استفاده از غذای محلی، آشنایی با آداب و رسوم و گشت و گذار در مزارع ،اینک نوعی از گردشگری را رقم زده که به اعتقاد کارشناسان به گردشگری روستایی معروف است.

گردشگری روستایی به عنوان شکل جدید صنعت گردشگری است که به اظهار کارشناسان امر این حوزه بیشتر به معرفی و شناساندن در جامعه و حمایت از فعالان و علاقمندان در این عرصه نیاز دارد تا تمامی ظرفیت های موجود این بخش مورد استفاده قرار گیرد.

در گردشگری روستایی ،مسافران و گردشگران به جای دغدغه حضور و اقامت در هتل های چند ستاره بر روی حضور در روستاها و اقامتگاه های بوم گردی تمرکز می کنند تا بدون از زندگی ماشینی بر صفای دل و روح بیفزایند.

استان سمنان با داشتن بیش از ۳۰۰ روستا و همجواری قالب این روستاها با جنگل ، بیابان و گندم زارها و طبیعت بکر، فرصت استثنایی و ویژه برای ایجاد و توسعه گردشگری روستایی به وجود آورده است.

در استان سمنان تاکنون ۴۰ روستای هدف گردشگری شناسایی شده و ۳۴ اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.

روستای پاده در شهرستان آرادان، روستای چاشم در شهرستان مهدی شهر، روستای رشم در شهرستان دامغان، روستای فرومد در میامی، روستای ملاده در مهدی شهر، از جمله روستایی هدف گردشگری در استان به شمار می روند که می توان با توجه به زیرساخت های گردشگری سالانه بخش قابل توجه از گردشگران را روانه این مناطق کرد.

به باور کارشناسان بخش صنعت گردشگری روستاها دارای ظرفیت‌های عظیم بومی و فرهنگی هستند و از این رو گردشگری روستایی باید به عنوان یکی از محورهای توسعه و رونق روستاها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

جمعی از صاحبنظران صنعت گردشگری می گویند هر چند گردشگری روستایی بخش کوچکی از بازار صنعت توریسم را به خود اختصاص داده است اما می تواند سهم بزرگی در کمک به رشد اقتصادی روستایی دارد و برای حفظ میراث تاریخی و طبیعی منطقه بسیار ارزشمند باشد. در همین راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان اقدام به شناسایی ۴۰ روستا با قابلیت توسعه گردشگری در این استان کرده است.

مهم این که بوم گردی هزینه اندکی می خواهد و به عنوان یکی از شاخه های جدید راه اندازی شده در کشور نیاز به سرمایه و احداث بناها و ساختمان های شیک و بزرگ ندارد و خاصیت و خصوصیت اصلی آن استفاده از سبک زندگی و زیست مردم روستاها با همان شیوه های قدیمی و سنتی است.

هم کنون بیش از یکصد هزار نفر از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری نفری سمنان در روستاها زندگی می کنند اما اقتصاد ضعیف روستایی در بین ۳۱ استان کشور جایگاه ۲۵ را دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان